أوض نوم مصرية وعصرية

0

أوض النوم بالنسبة لينا كلنا ملاذ شخصي، نلجأ له بعد يوم طويل مليان شغل و تعب و مجهود، وكمان تعبر عن الألوان والمشاعر المفضلة لينا ، غرفة نومك لازم تكون غرفتك المفضلة في المنزل، مكانً لتجديد النشاط والاسترخاء، فمن المهم إنشاء عالمك الخاص بنفسك، لذلك عليك أن تتعلم القواعد الرئيسية في فرش أوض النوم، وهذا ما سوف نقدمه في مقالنا اليوم، عن أوض نوم مصرية وعصرية.

أوض نوم مصرية وعصرية
أوض نوم مصرية وعصرية

ماهي الألوان المفضلة لأوض النوم :-

 

  • لأن اختيار الألوان مهم جدا عليك باتباع الاتي:-
  • إختار الألوان الخفيفة بدلاً من الألوان الأساسية الغامقة .
  • وإختار الألوان الهادئة المتدرجة.
  • ممكن تختار لون غامق أنت بتفضله ولكن تنسقه مع الغرفة بوضع لوحات الوانها جميلة او ورق حائط .
  • أختيار الدرجات اللطيفة من اللون الأزرق أو البنفسج أو الأخضر هادئة و مريحة.
  • أختيار الأشكال الغنية بألوان الاحجار الكريمة، لأنها تساعد على إضفاء جو من الراحة والاسترخاء، ونضيف ليهم  اللون الجملي أو العنابي أو الفيروزي.
  • استخدم التدرج من الألوان المفضلة في اوضة النوم، بمعنى اختيار اللون البنفسجي بالتدريج من اللون البتنجاني، أو البرتقاني بالتدريج من الأصفر.

نصائح في ديكور اوض النوم:

سواء كنت لسه هتبدأ من نقطة الصفر في تأسيس غرفتك الخاصة، أو محتاح تجدد بس في القطع الأساسية كتغير او اعادة استغلال المساحات الصغيرة، بنقدملك بعض النصائح لمساعدتك في إنشاء ديكورات اوض النوم والأطفال المثالية، وهذه النصائح هي:-

  • خليك جرئ في اختيار ورق الحائط .

ورق الحائط من الخطوات المهمة في حالة الرغبة في خلفية جريئة تعكس شخصيتك، وغرفتك الخاصة هي المكان المثالي لوضع ورق الحائط . فمثلا خلفية الزهور في الاسفل كفيلة انها تضفي علي اوضة النوم اجواء جريئة كأنها تجعل الغرفة تتنفس.

 

  • ممكن تستخدم تحف تعكس الطراز الشرقي .

كلنا بنحب غرفة النوم ذات الطراز الشرقي لأنها غريبة شوية .

فمثلا وضع سجاد الكليم و التحف القديمة، ولأنها نابضة بالحياة وجريئة.

لوحات الخط العربي وفن الرسم على الجدران، تزين الغرف بأشياء ذي دي بتعطي اهتمامًا بصريًا لا نهاية له.

أوض نوم مصرية وعصرية
أوض نوم مصرية وعصرية
  • ضع لمساتك الخاصة في اوضتك .

واحدة من أجمل الحاجات لتوضيب غرفة النوم بحيث لا يمكنك الانتظار للعودة إلى بيتك كل يوم ، إضافة بعض البياضات و الخداديات فيها ، غرفة النوم في الصورة اسفل مليانة بقطع منسوجة تحت السرير وعليه تعطي جو مريح  وهادي . استغل المساحات بوضع الرنر والخديدات والبياضات اللي بتحبها لإعطاء طابع الترحيب على غرفة نومك.

  • الألوان الهادية برضو مهمة .

عندما يتعلق الأمر بإختيار الالوان لغرفة النوم الخاصة بك ، تكون ألوان الطلاء الهادئة الصماء هي الأفضل في الغالب ، الصورة تحت لاوضة نوم فيها الوان محايدة ناعمة وظلال غامقة صامتة لخلق مزاج هادئ ومريح. بالرغم من اننا ذكرنا سابقا ان الألوان الجريئة ممكن أن تناسب غرفة النوم ، إلا أن الألوان الهادية مثالية لتصميم اوضة لطيفة .

أوض نوم مصرية وعصرية
أوض نوم مصرية وعصرية
  • لا تنسي النباتات الجزء الاخضر في غرفتك :

وضع النباتات في غرفة نومك، من أسهل الطرق للمساعدة في تحسين حالتك المزاجية في الصباح، وخلق حالة من النشاط ، تتميز غرفة النوم في الصورة بباقات من النباتات الطبيعة التي يتم توزيعها في جميع أركان الغرفة ، ولكن لو مفيش اضاءة شمس كفاية ، ممكن نستخدم النباتات الصناعية .

أوض نوم مصرية وعصرية
أوض نوم مصرية وعصرية
  • ماتخافش من الألوان الغامقة .

الالوان الغامقة او الداكنة تضفي علي غرفة النوم ثراءً كبيراً. ممكن أن تجعل الحوائط او الأثاث بالوان زي اللون البني أو الأزرق الداكن أو الأخضر  وده بيعطي عمقًا بصريًا إلى غرفة وكمان بيضفي شعوراً ملطفًا عند النوم.

أوض نوم مصرية وعصرية
أوض نوم مصرية وعصرية
  •  ينفع تكون الغرفة كلها ابيض !

استخدام اللون الابيض الاحادي بالكامل في غرف النوم فكرة جديدة ومشرقة و بتكبر مساحة الاوض مهما كان حجمها ، للحفاظ على محتوى الاوضة من الشعور بالرتابة ، ضيف درجات متعددة من الألوان البيضاء المريحة والناعمة ، زي البياضات الاوف ويت علي السرير او الستائر المائلة للرمادي علي النوافذ .

أوض نوم مصرية وعصرية
أوض نوم مصرية وعصرية
  • جمال التبلوهات بيزيد خلف سرير اوضة النوم .

لو بتحتفظ دايما باللواحات و التبلوهات الجميلة لغرفة المعيشة أو غرفة السفرة ، فمتنساش حظ غرفة نومك من التبلوهات دي . تتميز غرفة النوم في الصورة  بقطعتين من التبلوهات خلف السرير لم تعطي بس اهتمام بصري ولكنها ساعدت في ربط بقية الغرفة ببعضها .

أوض نوم مصرية وعصرية
أوض نوم مصرية وعصرية
  • اضافة الارفف يعني مساحات مستغلة .

امتي اوضة نومك تبقي رائعة ؟ لو فيها مساحة تخزين كافية للحاجات الضروريات وبعض الملحقات ده هيساعدك تحس بالانتعاش لان كل حاجة في مكانها المخصص . الرف الرائع في غرفة النوم في الصورة عمل إضافةً رائعة للمكان وكمان اعطت لمسة جمالية معاصرة .وكمان الرف استخدم لوضع بعض القطع الفنية أو لتخزين الموبيل بتاعك بالليل .

أوض نوم مصرية وعصرية
أوض نوم مصرية وعصرية
  • دائما اختار القطع المتعددة الاستخدامات .

لما تختار أثاث لغرفة النوم الخاصة بك ، ابحث عن القطع اللي ممكن تستخدمها كذا استخدام  ، مثلاً التربيزة في الصورة مش بس قطعة قديمة جميلة فقط للاستعداد في الصباح ، ولكن ممكن استخدمها أيضًا كمكتب.

أوض نوم مصرية وعصرية
أوض نوم مصرية وعصرية
  • استخدم الأنوار لأضافه جو رومانسي.

مهما كان عمرك، هناك سر في اعواد و سلاسل النور المعلقة او المتناثرة علي الأثاث اللي بتخلق جو مريح و رومانسي ،تتميز غرفة النوم الجميلة في الصورة من بأنها بسيطة ، لكن سلسلة الأنوار تضيف توهج ناعم  مثالي للقراءة في السرير او الاستراخاء .

أوض نوم مصرية وعصرية
أوض نوم مصرية وعصرية
  • زين غرفتك بالمدفأة حتي لو مجرد ديكور .

لو انت كنت محظوظًا بما فيه الكفاية هيبقي في غرفة نومك مدفأة، كما هو الحال في الصورة، واجعل المدفأة في مكان محوري في الغرفة. ولو حرارة  إضاءة المدفئة غير ملائمة ليك، فممكن تملاها بالشموع أو الكتب القديمة لإنشاء جو دافئ وجميل .

أوض نوم مصرية وعصرية
أوض نوم مصرية وعصرية

في الأفكار اللي فوق قدمنا نصائح عامة في تجهيز غرف النوم ، الجزء التاني من المقال هنعرض أوض نوم حديثة وأوض نوم كلاسيك وهنتكلم عن أشكال أوض النوم وستاير أوض النوم، وديكورات أوض النوم بشكل عام.

 

يستمر تصميم اوض النوم للعام 2020-2021 في الترويج لفكرة البساطة اللي ظهرت في الموسم السابق، ومع ذلك ، فإن تصميم اوض النوم لا تعني الزهد على الإطلاق. على العكس تماماً ، لان الاوضة هتبقي مريحة أكثر ، وسهل جدا نغير فيها واعطاء اشكال و اساليب كثيرة ، و الوان دهانتها أرق. يعتمد التصميم الداخلي لغرفة النوم الأنيقة والعملية على مبادئ الصداقة البيئية ، ويهدف تصميمها إلى تهيئة الظروف المثالية للنوم الصحي.

نظام دولاب اوض النوم في الصور يوفر لك التخزين الذي يناسبك بشكل مثالي لأنك اللي بتقرر كل شيء – الحجم، واللون والطراز، الأبواب الجرارة أو بمفصلات، والمنظمات الداخلية لتنظيم دواخل الدولاب.

لكل قطعة أثاث في اوضة النوم مقاسات مختلفة:

مقاسات السرير   متر ين * ١٨٠ او مترين * ١٩٠ او مترين * مترين ، ويجب اختيار المقاس المناسب حسب مقاس اوضة النوم نفسها ، وأيضًا طول الفرد.

 

* عمق دولاب الملابس يبلغ 60 سنتيمترًا، أمَّا الطول فيختلف باختلاف طول الحائط اللي هيتركب فيه الدلاوب .

بالنسبة للألوان، يُفضَّل استخدام الألوان الباردة في مُعظم الأجزاء، والألوان الساخنة في أجزاء بسيطة ،

وبالنسبة للستائر وأغطية السرير والوسائد يفضل الألوان الزاهية و الحيوية ما يُشيع لمسة حيويَّة في الديكور .

أساسيَّات اوضة النوم هي :

السرير والدولاب وتربيزة  التسريحة.

بالنسبة للسرير، يجب اختياره مُتناسبًا في الحجم مع مساحة الاوضة، ولا بدَّ أن تكون مرتبة السرير مريحة، ولمفضلي القراءة أثناء النوم ممكن نحضر مسندٌ مبطَّن بقماش ناعم أو بجلد، لدعم الرأس والكتفين أثناء القراءة، ملاحظة مهمة أيضا لا يُفضَّل وضع السرير تحت الشبَّاك.

ولازم نهتم بالإضاءة، واختيار أنواعها، بالتوافق مع أسلوب توزيع الأثاث في الغرفة، وخصوصًا السرير .

أوض نوم أطفال:

في الجزء الثالث من المقال هنتكلم عن اوضة مهمة في البيت، لا يمكن إن أحنا نغفل عنها و هي اوضة الاطفال  هنتكلم عن اساسيات اوض الاطفال وكمان هنعرض صور اوض نوم أطفال:

  • يجب أن تكون غرفة الطفل مرحة وعملية في نفس الوقت.
  • وجود مساحة كافية للطفل للمرح والسعادة والترحيب.
  • أن تكون غرفة متعددة الاستخدامات.
  • لازم نستغل كل جزء من مساحة الاوضة كويس.
  •  تخصيص مكان لكل غرض مثل تخصيص مكتب للمذاكرة وأرفف و صناديق للألعاب.
أوض نوم مصرية وعصرية
أوض نوم مصرية وعصرية

ممكن كمان نخصيص مكان مناسب لشخصية طفلك و الهواية اللي بيحبها .

ممكن وضع جزء فني لطفلك المبدع أو ركن قراءة للطفل اللي بيحب القراءة.

لازم يكون فيه مكان مخصص لكل شيء ودواليب تخزين كافية.

“عشان وجودهم في غرفة الطفل يساعده في الحفاظ على غرفته نظيفة و منظمة”

وبهذا نكون قدمنا نصائح عديدة لديكورات أوض نوم مختلفة، وعرضنا عدد من صور أوض نوم بأشكال حديثة وكلاسيكة، ونتمنى أن يكون مقال أوض نوم مصرية وعصرية قد قدم لكم معلومات مفيدة.

إن أعجبك المقال، أضف تعليقًًا أو يمكنك الاشتراك في القائمة ليصلك كل جديد في عالم الديكور والأثاث.

لمزيد من الأسئلة والاستفسارات يرجي مراسلتنا عبر الماسنجر .

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.